Hej Henrik Bjerstedt!

Tre snabba frågor till en produkt- och marknadschef!

Henrik Bjerstedt är civilingenjör med många års erfarenhet som produkt- och marknadschef i stora internationella industriföretag. Han är en modern och idérik strateg som vill skapa attraktiva produkt- och tjänsteerbjudande som ger värde till kunderna och lönsamhet till företaget.

Du har arbetat med industridesigner i flera projekt under åren. Varför det och vad bidrar designern med?

Det är riktigt bra, för mig som produkt- och marknadschef, att få in industridesignern redan i idéfasen, innan man ens startat produktutvecklingsprojektet. Designern har helhetssyn, kan synliggöra behov och förväntningar och sen formulera och visualisera ett koncept. Att ha ett tidigt designkoncept att visa är till stor hjälp för diskussioner kring konceptet, samt att skapa samsyn och buy-in från interna stakeholders. Det ger också en bra målbild som beskriver för utvecklingsteamet vad man vill uppnå och kan också användas för att få in feedback från säljorganisationen eller kundfokusgrupper.

Ju tidigare man får med designtänket desto enklare blir det att inkorporera designvärdena i projektet och produkten på ett kostnadseffektivt sätt. Är design med från början kostar det lite extra. Kommer det in för sent i arbetet blir det oftast dyrare, både för projektet och för produkten.

Ingenjörerna är bra på att lösa det tekniska, men tänker sällan på designen. En bra industridesigner kan bidra tekniskt med kunskap om hur funktioner kan integreras i produkten, och hitta lösningar som är kostnadseffektiva men ändå gör att produkten upplevs ha en genomtänkt design. I ett kostnadsrace är det lätt att man stirrar sig blind på varje tiondels procent man kan spara och glömmer bort att även utseendet på produkten är något som skapar värde.

Behövs verkligen industridesign för B2B-produkter och vilken konkret nytta gör designtänkandet för projekt och produkter?

Det finns hur många studier som helst som visar värdet av att arbeta med design. När det gäller B2B-produkter är det lätt att tro att det enbart är rationella faktorer som styr, men det finns en mängd emotionella faktorer som påverkar vilken produkt och leverantör man väljer.

Det är viktigt att produkten förmedlar varumärkets värden och det är intimt förknippat med design. Produkten är den främsta bäraren av varumärket och det missas tyvärr ofta av B2B-företag. De starkaste varumärkenas produkter känns igen av de flesta, även om man maskerar namn och logotyper, och utan en genomtänkt design skulle inte denna igenkänningsfaktor finnas.

Det är viktigt att förstå kundens krav, men många gånger måste också behoven från kundens kund beaktas. Produkten kan behöva designas med en flexibilitet att möta specifika kundbehov från t.ex. private label eller OEM-kunder. En industridesigner kan hantera en komplex kontext och samla alla krav och integrera i produktdesignen.

Designern är också viktig när man vill differentiera sitt produkterbjudande i premiumprodukter och instegsprodukter, så att man får en tydlig skillnad som kommunicerar med kunden. Dock är det viktigt att den finns ett släktskap tvärs produktsortimentet som knyter ihop företaget och varumärket. Hela erbjudandet ska hänga ihop.

Design kan även fungera som en konkurrentbarriär. Om man inte kan skydda produkten med patent kan man formge den på ett karakteristiskt vis som helst ska inkludera viktigt produktegenskaper. Genom att mönsterskydda designen på sin produkt och knyta den starkt till ett varumärke eller logotype kan man skydda sig även utan patent.

Erfarna industridesigners formger inte bara en produkt, de hjälper till att integrera funktioner och göra designen till en funktionell del av en produkt. Ett välvt plåtsvep kan bli starkare och minska vibrationer, en förstärningen kan bli ett funktionellt handtag och så vidare. Det finns mycket som kan kombineras och integreras om man har med en bra designer i produktens alla utvecklingsfaser.

Vilka tips vill du ge andra industriföretag när det gäller industridesign?

Gör en riktig marknadsanalys och involvera designern i den. Se till att förstå marknadens och din målgrupps absoluta krav och hur din kundgrupp ser på ditt bolags produkter. Vilket sammanhang ska produkten användas i? Finns det speciella krav på material och färgsättning? Vilka olika typer av användare kommer i kontakt med produkten under dess livstid? Är det en global produkt kan man behöva sätta sig in i olika kulturers förväntningar på kvalité och funktion.

Ha med en designer tidigt i projektet, gärna redan i idéstadiet. Det finns mycket att vinna på att tidigt integrera industridesign som en naturlig del av ett produktutvecklingsprojekt. En erfaren designer arbetar alltid utifrån kundens behov för att hitta en lösning som är mer konkurrenskraftig. En säljare eller konstruktör har lättare att gå på en lösning direkt utan att förstå helheten i användarens behov.

Etablera en designpolicy för företaget och se till att den är up-to-date. Hur använder vi olika material på våra produkter? Vilka färger använder vi och hur? Hur ska företagets varumärken och logotyper användas? Hur knyter produktdesignen an till bolagets positionering och profil? Matchar formgivning och färg även bolagets visuella profil?
En bra designguide gör det enkelt att börja ett designarbete och få en sammanhållen design i hela företagets produktsortiment. Designguiden är speciellt viktigt vid förvärv av företag. Det förvärvade företaget kan ha produkter som ser helt annorlunda ut och det kan vara svårt och känsligt att integrera dem i sortimentet. Här är det riktigt bra att ta in en designer som kan förstå båda företagens varumärke och deras styrkor, för att forma nytt designuttryck.

Här hittar du Henrik på Linkedin >

Gillade du den här intervjun?

Då kanske du vill läsa fler intervjuer. Du hittar dem här:

Vill du ha mer design i din tillvaro?

  • Vill du diskutera ett projekt kan du höra av dig till mig på marie.nilsson@oresunddesign.se
  • Utforska gärna vår blogg Öresund Design News & Thinking. Här delar vi med oss av vår designvärld; nyheter, kunskap, insikter, projekt, idéer, evenemang, trender och inspiration. 
  • Vill du ha kunskap, tips och inspiration direkt i din mailbox? Då kan du prenumerera på vårt nyhetsbrev som kommer ut fyra gånger om året. Du kan signa upp här>
  • Du kan också följa oss på sociala medier; LinkedinFacebook och Instagram.

Denna artikel är en uppdatering och re-post på intervjun som gjordes 2019.