Falköping Träindustri – Designmodernisering av kist- och urnsortimentet

Falköping Träindustri är en del av Fonuskoncernen och en ledande tillverkare av begravningskistor och urnor. De har nu ytterligare stärkt sin marknadsposition genom att lansera ett revitaliserat produktsortiment med uppdaterad design, förbättrad ergonomi och hållbara värden. Vi på Öresund Strategy & Design är stolta och glada att ha varit Falköping Träindustris designpartner i projektet!

Falköping Träindustri har höga hållbarhetsambitioner för sin verksamhet och sina produkter. Ekodesign var startpunkten för vårt samarbete, men de ville även förbättra sitt produktutbud med avseende på ergonomi, modernitet, tydlighet, effektivitet och kundupplevelse.

Projektet startade med att analysera hela sortimentet, förstå affärskontexten, få kunskap om säljprocess och kundsituation, förstå logistikkedjan, hållbarhetsambitioner, tillverkningsprocess och mycket mer. Detta resulterade i djupa insikter kring verksamheten och produkternas specifika förutsättningar och egenskaper.

Sortimentet effektiviserades genom att tillämpa en modulärt approach och designändringar gjordes för att förbättra ergonomin i alla användningsfaser. Designen moderniserades och gjordes mer sammanhållen, vilket resulterade i ett visuellt släktskap och att kistor och urnor tydligare knyts till varandra designmässigt. Vi introducerade även nya färgscheman och produktnamn för att ytterligare förbättra kundernas förståelse för sortimentet.

Projektet resulterade i ett modernt, hållbart och ergonomiskt produktsortiment, med uppdaterad och hållbar design, nya kompletterande produkter, nya färgskalor, förbättrad ergonomi, effektivare produktion, tydligare sortimentet och nya produktnamn.

Ny design

Designjusteringar gjordes på många produkter och vi designade även nya kompletterande produkter som en träurna, och nya keramiska urnor tillsammans med keramiker Elin Fhager på Fhager Keramik.

Designprocessen

Vi hade förmånen att vara en del av Falköping Träindustri projektgrupp redan i konceptfasen och vidare in i genomförandefasen. Under projektets gång hade vi ett nära och givande samarbete och vår del bestod av:

Konceptstudie innehållande bl.a:

  • Designanalys och sortimentsaspekter.
  • Behovsanalyser och användarstudier.
  • Marknadsposition och värdeerbjudande.
  • Konkurrentanalyser.
  • Designintention och designkoncept.
  • Hållbarhetsaspekter och ekodesign.

Designarbete i alla projektets faser:

  • Inspiration och idégenerering
  • Skiss- och utvecklingsarbete
  • Industridesign, formgivning, färgsättning
  • CAD och digitala modeller
  • Ergonomi och användbarhet
  • Hållbar design
  • Grafisk design och typografi
  • Med mera

Vill du snacka design?

Vi har lång erfarenhet och bred kompetens inom design och produktutveckling. Tillsammans med er arbetar vi för att förstå er omvärld och marknad, upptäcka kund- och användarbehov, utveckla och skapa attraktiva produkter och framgångsrikt föra ut dem på marknaden.

Hör av dig till Marie marie.nilsson@oresunddesign.se om du är nyfiken på att veta mer!